Introductie weekje - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Kim Tije - WaarBenJij.nu Introductie weekje - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Kim Tije - WaarBenJij.nu

Introductie weekje

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 September 2013 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Hello People,

We hebben nu een weekje een introductie weekje, de hele groep is nu helemaal compleet. Maandags hebben we rond gelopen door Kenton, we zijn ook bij het stand geweest maar dat hadden we natuurlijk ook al gezien.
Dinsdags gingen we de townships bekijken. ’s Ochtends zijn we eerst naar Marselle geweest. Hier kregen met de groep de opdracht om naar verschillende organisaties te gaan. Eerst gingen we naar Sinetemba Disabled school, dit is de plek waar ik zelf stage ga lopen. Als alle kinderen daar kwamen waren we 15 cliënten per dag. Maar lang niet iedere dag kwam iedereen aangezien de ouders vaak te weinig geld hadden voor het vervoer. Ze leven daar in een vrij kleine donkere ruimte en hebben vrij weinig spulletjes. De begeleiderster was een leuke en enthousiaste vrouw, ze heeft het alleen opgezet zonder dat ze echt een diploma heeft om met mensen met een beperking te werken. Ik heb er zin om te beginnen op mijn stage plek, ik hoop dat ik daar echt een verschil kan maken en met veel nieuwe ideeën kan komen. Daarna zijn we door gegaan naar een pre school, de kinderen zijn hier van 0 tot 4. Alle kinderen kwamen heel enthousiast naar je toe, je voelt je ‘bijna’ beroemd (haha). Wanneer je iemand een high five gaf wouden ze meteen allemaal een high five. Ze hebben ook nog allemaal voor ons gezongen, wouden maar al te graag op de foto. Toen kwamen we aan bij een crèche, hier gaat Tessa stage lopen. Ook daar hadden we een warm ontvangst. Deze kinderen waren van 0 t/m 4 jaar, ze hadden daar schooluniformen. Iedere dag had je een verschillende kleur T-shirt met een tekst over god erop, niet iedereen droeg het uniform. Ze konden de maanden in 3 verschillende talen uitspreken, dan zijn ze nog niet eens allemaal 4. Daarna zijn we nog een clinic geweest en ze hebben ons daar aantal dingen uitgelegd. Hiv/aids was iets waarvoor veel mensen naar de clinic kwamen. We zijn in de middag naar een andere township geweest genaamd ekuphumleni, daar heeft een jongen die daar woont ons een rondleiding gegeven. Indrukwekkend wat je allemaal in een township op het eerste oog nog niet ziet. Sommige mensen moesten eerst nog wachten op een huisje wat de overheid voor hun bouwt, daarom slapen ze eerst in een huisje van golfplaten wanneer hun huis dan is gebouwd kunnen ze daar in gaan wonen.
Woensdag: we hadden ’s ochtends een afspraak met een vrouw (Rose) die bij het child welfare werkt. De organisatie zorgt ervoor de kinderen een goede plek krijgen. Door bijvoorbeeld een kind waarvan de ouders zijn overleden, een plek te geven bij iemand anders van de familie. Is dit niet mogelijk gaan ze opzoek naar mensen die dicht bij het kind staan. Zij gaat ons ondersteunen tijdens de stage periode. Ze is eigenlijk vrij relaxt, ze vertelde ons dat als we een dag niet echt onze draai konden vinden op de stage. Dat we dat dan uit kunnen leggen en eerder kunnen vertrekken en bijvoorbeeld naar iemand stage plek te gaan. Er zijn heel veel stage plekken in de township voor maatschappelijke zorg, het is mogelijk als we klaar zijn bij onze stage om naar een soepkeuken te gaan of een ander project. ’s Middag zijn we bij een meeting aanwezig geweest voor een nieuw project, sommige dingen wat bij ons al standaard is moeten ze hier over nadenken. ’s Avonds hebben we heerlijk met zijn alle gegeten bij de pizza tent en daar nog even een gezellig wat gedronken.
Donderdag: ’s ochtends ging we naar Diepgloof om een game walk te doen (rond lopen in een natuur reservaat). We hebben eerst bijna 2 uur rond gelopen en verschillende dieren gespot. We hebben termieten gegeten, smaakt niet echt naar iets. Daarna zijn we nog in een jeep geweest om de dieren van dichtbij te kunnen spotten. Foto’s volgen nog…
We hebben een leuk vooruitzicht. We gaan overals verfen voor de boat races. Dat is een groot festival in port alfred dat is ongeveer 20 min rijden vanaf hier. Daar zijn we de vrijdag en zaterdag te vinden. Vanavond gaan we nog naar een voorstelling van een aantal kinderen.

Liefsx Kim

• 05 September 2013 - 13:32

Yvonne:

Hej kim, leuk om te lezen dat je er zin aan hebt! Gatsedarre termieten?? Lijkt mij niks haha... heel veel plezier nog en een fijn weekend!!!!! Groetjes

• 05 September 2013 - 14:04

Mona Megelink.:

nou kim. je maakt wat mee daar. leuk om te lezen. we volgen jullie daar. groetjes mona

• 05 September 2013 - 15:46

Angelique:

Zit bij opa en oma.....heb het verhaal voorgelezen,ze zijn ook op de hoogte hihi...super indrukwekkend allemaal. ..tot snel x xx angelique,oma en opa

• 05 September 2013 - 15:46

Angelique:

• 05 September 2013 - 17:25

Alfons:

Hoi Kim,

leuk, indrukwekkend om te lezen welke ervaring je opdoet in de townships, de natuur en de dieren die je ziet.
    Mooi dat jou 1e indruk over je stageplek goed is en dat je er zin in hebt.
    Veel plezier.

Ek het jou lief.

Paps

• 05 September 2013 - 20:35

Anne:

Indrukwekkend. Dat wordt een hele ervaring 5 maand daar. Ook genieten.

• 06 September 2013 - 00:00

Sandra:

Ha Kim en Tessa,zojuist alles gelezen! Geweldig dit mag je niet missen.Succes met jullie stage.
    Genieten en veel ervaring opdoen..Liefs Loes,Stef,Anouk,Gerard enSandra.

• 11 September 2013 - 22:04

Annemarie:

Deel maar veel ideeën met deze mensen, hopelijk steken ze er iets van op.
    Lekker genieten en veel foto's maken, kun je lekker nagenieten.
    dikke kus annemarie

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kenton on Sea

South Africa

Het idee om in buitenland stage te gaan lopen leek me echt te gek. Via school kregen we eerst alleen de kans om stage te lopen in de Duitsland. Dit sprak mij totaal niet aan, ben slecht in Duits en het is veelste dicht bij huis. Wat is Duitsland nou echt verschillend met Nederland.
Toen kregen we uiteindelijk de kans om stage te lopen in Zuid Afrika. Ik was eigenlijk meteen verkocht. We kregen een voorlichting op school, daardoor werd ik alleen maar enthousiaster. Na veel gedoe op school dat het misschien niet door zou gaan, ging het uiteindelijk toch door!
Later hebben we nog een voorlichting gehad met de organisatie Igostudenttravel, hier waren alleen de mensen bij die echt interesse hadden. Hier uit kregen we een gezellig clubje.
We vertrekken donderdag 29 augustus. Eerst stoppen we in Dubai, daarna vliegen we door naar Johannesburg. Vanaf daar hebben we nog een binnenlandse vlucht richting Elizabeth port, vanaf daar worden we opgehaald en gaan we naar Kenton-on-sea waar we de rest van de 5 maand zullen verblijven en stage gaan lopen.
Ik heb nog niet echt de kans gehad om me te verdiepen in me stage, de is namelijk geen website van de organisatie waar ik stage ga lopen. Het is de bedoeling dat ik met een man mee ga die langs verschillende adresjes gaat waar mensen met een beperking leven. Ik ben heel benieuwd.. Denk dat ze daar totaal anders omgaan met mensen die een beperking hebben.

Ik zal zoveel mogelijk proberen te bloggen.. Tot snel!