Weekend + Holiday - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Kim Tije - WaarBenJij.nu Weekend + Holiday - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Kim Tije - WaarBenJij.nu

Weekend + Holiday

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 September 2013 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Hallo lieve mensen,

Hier een update uit het zonnige Zuid Afrika.

Afgelopen zaterdag zijn we rond een uur of 6 vertrokken richting Kirkwood om daar als eerst naar Daniels Cheeta farm te gaan. Dit was erg indrukwekkend om te zien. We mochten bij de cheeta’s in het hok om ze te aaien. Verder waren daar nog leeuwen en stokstaartjes, de dieren waren erg dol op de verzorger. Super lief om te zien.

Daarna zijn we door gegaan naar Addo Elephanten park, hier konden we met de bakkie (busje) rond rijden en dieren spotten. We hebben verschillende dieren gezien: wrattenzwijntjes, schildpadden, red harte biest, zebra’s en een koedoe. Natuurlijk na een lange tijd hebben we uiteindelijke ook de olifanten gespot, het waren er ontzettend veel. Alleen de neushoorn nog en dan is de big 5 compleet!

Zondag hebben we meegeholpen met de rhino run. Dit is om geld in te zamelen voor de neushoorns. Er zijn stropers die de hoorn van de neus afhaken, dit is pijnlijk voor de neushoorn en door infecties kunnen de maden naar de hersenen kruipen. Ze willen de stroppers tegen gaan, ze willen het liefste in iedere hoorn een zendertje plaatsten zodat ze die kunnen volgen. Tessa en ik heb geholpen met foto’s maken van de renners, de andere hebben geholpen met de activiteiten voor de kinderen. Het was een groot succes en leuk om mee te maken. Het liefste hadden we zelf ook meegelopen, maar we waren helaas te laat om op te geven. Waarschijnlijk hadden we ook te weinig geoefend om het aan te kunnen, haha.

Maandags zijn we wezen kijken op de stage plek van Inge en Nicol. Hun lopen stage in een ziekenhuis in Port Alfred. Was interessant om te zien, ze hebben hier bijna geen apparatuur. Verder is het ziekenhuis wel heel schoon en hygiënisch. Hun vertelde dat de dokters hier ook wat doen zonder echt uit te leggen wat de bedoeling is aan de patiënt. De lag maar 1 blank persoon in het ziekenhuis. De meeste blanken kiezen ervoor om naar Port Elizabeth te gaan, dat ziekenhuis is beter, heeft meer apparatuur.

Woensdag hebben we Hans en Jessi mee geholpen met hun eerste evenement. Ze hadden het evenement catch the flag georganiseerd voor de kinderen uit Kenton maar ook verder de kinderen uit de townships. In het begin hadden ze verwacht dat er meer mensen zouden komen, uiteindelijk zijn we de townships in gegaan om kinderen op te halen. Als je naar de gezichten keek van de kinderen wist je dat het evenement geslaagd was.

Donderdag zijn Tessa en ik mee wezen kijken bij de stageplaatsen van Judith en Ceciel. In de morgen zijn we eerst mee geweest naar de nursing home: dolphin coast. Het is een soort van bejaarden te huis. Het was vrij klein maar wel heel huiselijke, verschillende gebouwen met tuintjes er tussendoor. Waren 2 verschillende groepen, de ene groep was nog redelijk goed bij kan alleen niet alles alleen. De andere groep waren eigenlijk bij bijna alles hulp nodig. Het bejaardenhuis kun je redelijk vergelijken met het in Nederland.
In de middag zijn we mee geweest naar uviwé, dit is een nieuw project in de township. De is een soepkeuken waar 80 kinderen dagelijks heen komen. Daar wachten ze tot de soep klaar is, nu is er geen ruimte om 80 kinderen bij elkaar te hebben. Voor de kinderen ouder dan 10 jaar is er daarom een activiteitencentrum bij naast gebouwd. Dit is om de kinderen te helpen bij hun huiswerk en verdere activiteiten. Daarnaast hebben we ook even in de soepkeuken gekeken en meegeholpen. Het zijn beide erg leuke plekken, Tessa en ik gaan misschien ook helpen met een van deze projecten.

Vrijdag zijn we wezen shoppen in port Elizabeth, groot mooi winkel centrum waar je voor de meeste dingetjes wel kunt slagen. Komen we op het einde van de dag er achter dat we een heel stuk gemist hadden, haha. Zijn we snel door gegaan naar huis om te eten en daarna stappen in Grahamstown. Grahamstown is een studentenstad, ze komen overal vandaan uit Zuid Afrika om daar te studeren. Eindelijk een plek met goeie muziek en waar je een dansje kunt maken op de dansvloer. Het is echt afkicken, dat niet meer vaak kunnen dansen met uitgaan.

Nu heerlijk een weekend, helemaal niets! Volgende week gelukkig weer beginnen met stage.

Bye bye X lieve mensen

• 09 Oktober 2013 - 22:46

Ellen Nijmeijer:

Hoi Kim,
    Leuk reisverhaal heb je geschreven, wat anders is het daar.
    Succes met alles wat je gaat doen en ga er vooral van genieten.
    Je hebt wel een "verkeerde" broek aan bij de ene foto cheeta (haha).
    Op naar het volgende verslag.
    Groetjes Ellen

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kenton on Sea

South Africa

Het idee om in buitenland stage te gaan lopen leek me echt te gek. Via school kregen we eerst alleen de kans om stage te lopen in de Duitsland. Dit sprak mij totaal niet aan, ben slecht in Duits en het is veelste dicht bij huis. Wat is Duitsland nou echt verschillend met Nederland.
Toen kregen we uiteindelijk de kans om stage te lopen in Zuid Afrika. Ik was eigenlijk meteen verkocht. We kregen een voorlichting op school, daardoor werd ik alleen maar enthousiaster. Na veel gedoe op school dat het misschien niet door zou gaan, ging het uiteindelijk toch door!
Later hebben we nog een voorlichting gehad met de organisatie Igostudenttravel, hier waren alleen de mensen bij die echt interesse hadden. Hier uit kregen we een gezellig clubje.
We vertrekken donderdag 29 augustus. Eerst stoppen we in Dubai, daarna vliegen we door naar Johannesburg. Vanaf daar hebben we nog een binnenlandse vlucht richting Elizabeth port, vanaf daar worden we opgehaald en gaan we naar Kenton-on-sea waar we de rest van de 5 maand zullen verblijven en stage gaan lopen.
Ik heb nog niet echt de kans gehad om me te verdiepen in me stage, de is namelijk geen website van de organisatie waar ik stage ga lopen. Het is de bedoeling dat ik met een man mee ga die langs verschillende adresjes gaat waar mensen met een beperking leven. Ik ben heel benieuwd.. Denk dat ze daar totaal anders omgaan met mensen die een beperking hebben.

Ik zal zoveel mogelijk proberen te bloggen.. Tot snel!